| Author |
Topic  |
 |
Page |
 |
|
|
jwstruiksma
Starting Member
2 Posts |
Posted - 08 March 2007 : 18:20:02
|
toen ik eind 2005 de experiabox binnenkreeg, heb ik uit nieuwsgierigheid even de box aan de laptop gehangen om in de instellingen te kijken....
daar stond de originele siemens firmware nog in... met alle SIP instellingen e.d. open om in te stellen....
zonde dat ik die instellingen niet heb opgeslagen toen...
een experiabox is in WDS alleen als basis station te gebruiken en niet als repeater...
ik kan dus ook niet de tweede experiabox als repeater/ printserver gebruiken helaas...
WDS verder werkt wel icm een andere experiabox en een WRT54G met Tofu12 firmware....
JW |
 |
|
|
MNZ
Senior Member

428 Posts |
Posted - 17 March 2007 : 12:05:37
|
| Waarom toch al die moeite doen om per sé een Experiabox te gebruiken als er zat apparaten zijn die veel gemakkelijker te configureren zijn zonder gedoe met Firmware updates enzo? |
Handleiding? Handleiding? HANDLEIDING?!?! |
 |
|
|
jwagenaar
Member

Netherlands
174 Posts |
Posted - 17 March 2007 : 15:40:26
|
quote: Originally posted by MNZ
Waarom toch al die moeite doen om per sé een Experiabox te gebruiken als er zat apparaten zijn die veel gemakkelijker te configureren zijn zonder gedoe met Firmware updates enzo?
ach, nederlanders ben zuinig  |
waren de oplossingen van een helpdesk maar net zo talrijk als de antwoorden |
 |
|
|
GGerrit
Starting Member
1 Posts |
|
|
mp
Silver Member

783 Posts |
|
|
MNZ
Senior Member

428 Posts |
Posted - 31 May 2007 : 14:10:35
|
| Volgens mij is het hier al eerder gezegd, maar pas wel op. Experiaboxes zijn en blijven eigendom van KPN. Wanneer je je eigen Firmware erop probeert te zetten loop je de kans de modem te beschadigen en wellicht zul je dan voor de kosten van het apparaat moeten opdraaien.... |
 |
|
|
Joop Verdwaast
Starting Member
Netherlands
2 Posts |
|
|
MNZ
Senior Member

428 Posts |
Posted - 18 June 2007 : 12:18:59
|
| Deze link verwijst uitsluitend naar .PDF bestanden hoor, geen firmware. Bovendien gaat de link over de SE versie, niet de SX. |
Edited by - MNZ on 18 June 2007 12:20:09 |
 |
|
|
JBL
Gold Member

1760 Posts |
|
|
Joop Verdwaast
Starting Member
Netherlands
2 Posts |
|
|
JBL
Gold Member

1760 Posts |
|
|
Swietie Sranang
Starting Member
4 Posts |
Posted - 13 July 2007 : 10:04:36
|
quote: Originally posted by just_perry
quote: Originally posted by JBL
Bij het installeren van de box, maak ie contact om de laatste firmware binnen te halen vanaf KPN, dan kun je diverse zaken via de webinterface veranderen. Om een box op een bestaande IPB aansluiting te proberen, en dan een firmware binnen te halen heeft geen zin, de box is gekoppeld aan de IPB aansluiting, en dat gaat dus niet zo makkelijk.
Ja,inderdaad,dat gaat eigenlijk dus helemaal niet volgens mij,en begrijpenlijk ook. Maar,dat wil nog niet zeggen dat het niet mogenlijk is om de firmware te upgraden,Ik heb alleen dat 1 MB firmware bestandje maar nodig,nergens te krijgen,ook niet via p2p of waar dan ook. Via telenet zal het wel lukken denk ik maar das niet eenvoudig.
Ik heb een bestandje met firmware versie 1.30n van de SX553. De SX551 (analoog) en SX552 (ISDN) zijn speciaal door Siemens voor de KPN geproduceerd. De eigen Siemens versie wordt als SX553 op de markt gebracht (inmiddels al vervangen door een nieuwere model). Zelf zit ik met het probleem om de firmware in de SX551 te plaatsen, omdat de firmwareupdate optie uit de instellingen van de SX551 zijn verwijderd. Dus als het je lukt om op die experiabox in te loggen, dan zal je maar een beperkte menu tegenkomen, waarbij heel wat belangrijkere (standaard) opties zijn verwijderd. Overigens, de experiabox wordt door siemens geleverd, maar wordt zelf door een taiwanese firma gemaakt (de naam is me op dit moment ontschoten). Het is in elk geval een firma die dit soort dingen onder verschillende merken op de markt brengt.
|
 |
|
|
MNZ
Senior Member

428 Posts |
Posted - 13 July 2007 : 10:59:12
|
| Mij bekruipt een Don Quichot gevoel inmiddels. Met verbazing lees ik hier telkens weer dat men zich hiermee bezig blijft houden... |
 |
|
|
Swietie Sranang
Starting Member
4 Posts |
Posted - 13 July 2007 : 11:36:44
|
Mij bekruipt een Don Quichot gevoel inmiddels. Met verbazing lees ik hier telkens weer dat men zich hiermee bezig blijft houden...
What's your point man? |
 |
|
|
MNZ
Senior Member

428 Posts |
Posted - 13 July 2007 : 12:55:43
|
quote: Originally posted by Swietie Sranang
Mij bekruipt een Don Quichot gevoel inmiddels. Met verbazing lees ik hier telkens weer dat men zich hiermee bezig blijft houden...
What's your point man?
Mijn punt is, is dat ik het raar vind dat men zo graag firmware wil kunnen uploaden in een apparaat wat niet van hen zelf is (maar van KPN, als we het over de originele Experiabox hebben) en wat expres afgeschermd is zodat men geen eigen FW kan uploaden (heeft directe betrekking op punt 1). Kijk, dat je iets wil kraken omdat het zo gemaakt is dat het niet gekraakt mag worden begrijp ik wel. Dat is vaak juist bewonderenswaardig in mijn ogen. Echter blijft de experiabox eigendom van KPN en snijd je jezelf hoogstwaarschijnlijk alleen maar in de vingers door er een andere FW op te zetten. Tenzij je een zeer bekwame programmeur van routers en dergelijke bent, lijkt het me zaak eraf te blijven. Bovendien wil men vaak een eigen FW installeren om bepaalde functies te kunnen gebruiken waar op de markt vele eenvoudige en goedkope apparaten voor te vinden zijn. Al met al snap ik dus de enorme gedrevenheid hier niet om zo nodig iets met die Experiabox te doen waarvoor je voor een paar tientjes een volledig toegankelij apparaat kunt kopen. |
Edited by - MNZ on 13 July 2007 13:00:02 |
 |
|
|
Swietie Sranang
Starting Member
4 Posts |
Posted - 13 July 2007 : 13:54:14
|
quote: Originally posted by Swietie Sranang
What's your point man?
Mijn punt is, is dat ik het raar vind dat men zo graag firmware wil kunnen uploaden in een apparaat wat niet van hen zelf is (maar van KPN, als we het over de originele Experiabox hebben) en wat expres afgeschermd is zodat men geen eigen FW kan uploaden (heeft directe betrekking op punt 1). Kijk, dat je iets wil kraken omdat het zo gemaakt is dat het niet gekraakt mag worden begrijp ik wel. Dat is vaak juist bewonderenswaardig in mijn ogen. Echter blijft de experiabox eigendom van KPN en snijd je jezelf hoogstwaarschijnlijk alleen maar in de vingers door er een andere FW op te zetten. Tenzij je een zeer bekwame programmeur van routers en dergelijke bent, lijkt het me zaak eraf te blijven. Bovendien wil men vaak een eigen FW installeren om bepaalde functies te kunnen gebruiken waar op de markt vele eenvoudige en goedkope apparaten voor te vinden zijn. Al met al snap ik dus de enorme gedrevenheid hier niet om zo nodig iets met die Experiabox te doen waarvoor je voor een paar tientjes een volledig toegankelij apparaat kunt kopen.
Ik denk zo: er is iemand die ergens mee wil worden geholpen. Als ik daarbij een zinvolle bijdrage kan leveren dan doe ik dat. Ik ga er even vanuit dat de mensen die de forum bezoeken op zoek zijn naar een oplossing van hun probleem of gewoon uit interesse voor het leed of vindingen van anderen. Als we ons moeten bezig houden met het bekritiseren van alles en iedereen omdat we er zelf niet geinteresseerd in zijn, dan kunnen we de site sluiten. Ik mezelf niet afvragen hoe iemand het in zijn hoofd haalt om een telefonie via internet aan te vragen terwijl die zelf al een gewone telefoonaansluiting of zelfs GSM telefoon heeft.
Ik denk, dat als iemand het fijn vind om 's avond op een lege snelweg op de linkerbaan te rijden hij/zij dat van mij mag doen als hij/zij daar een ander niet in gevaar brengt. Daarentegen is Koos Spee er op gebrand om elke zondaar gelijk op te hangen. |
 |
|
|
MNZ
Senior Member

428 Posts |
Posted - 13 July 2007 : 15:35:19
|
Ik volg je redenatie en om exact dezelfde redenen zit ik op dit forum. Ik heb hier mensen aan oplossingen geholpen en heb zelf oplossingen gevonden op dit forum. Ik ben zeker geen persoon die met het wijzende vingertje afkeurend staat te zwaaien. Wat de achterliggende reden voor de vraag van een persoon is, is vaak irrelevant voor de mensen die wellicht een oplossing hebben. Ook voor mij is het niet interessant om te weten waarom exact de originele poster precies de Experiabox wil gebruiken. Echter, ik zie een flink aantal bezwaren om juist de Experiabox te gebruiken voor hetgeen Just_Perry (de originele poster) wil.
Even terug naar zijn originele opmerking op pagina 1 van deze thread:
quote: Just_Perry " Nou,ik heb geen abbonement bij kpn dus dat gaat nu net niet. Ik wil hem gewoon als router cq wireless router gebruiken. Is er een manier om de firmware te downloaden vanaf een andere EB. Mijn vriend heefd sinds een paar dagen precies dezelfde dus als Ik dan weet hoe dan zou Ik in ieder geval geholpen zijn. Als Ik hem op de telefoonlijn aansluit krijgt hij zijn nieuwe firmware ook niet binnen omdat Ik dus geen abbonement bij kpn heb,wel bij hetnet maar dat is niet met bellen erbij. Cheers"
Hij zegt het hier zelf. Hij wil hem gewoon als router cq wireless router gebruiken omdat hij geen KPN abo heeft. Tuurlijk staat het ons allen vrij aan de Experiabox te gaan sleutelen en te proberen hier een wireless router van te maken. Echter haal je mijns inziens hiermee onnodig veel gedoe en problemen op de hals. Hier zijn genoeg apparaten voor speciaal ontwikkeld waarmee dat veel gemakkelijker gaat. Dit is door meerdere mensen in dit thread al aangestipt.
Omdat dit al een tijdje speelt en ik dit thread ook al een tijdje volg, zie ik telkens nieuwe pogingen om Just_Perry hierbij te helpen. Bewonderenswaardig van ieder die moeite doet, maar mijns inziens ergens toch ook nutteloos. De simpele, goedkope oplossing ligt immers voor de hand: 50 tientjes uitgeven en een wireless router aanschaffen. Als Just_Perry de Experiabox gratis in handen heeft gekregen, is er dus ook iemand die er een mist. KPN verkoopt ze niet los en ze worden alleen geleverd met IPB verbindingen (in verschillende soorten). Er gaat dan dus iemand in de directe omgeving van Just_Perry (althans, ik neem toch aan dat het apparaat uit de directe omgeving komt...) problemen krijgen wanneer de IPB verbinding van die gene opgezegd of overgenomen wordt. Het apparaat moet dan terug naar KPN...
Kortom, door gewoon niet met de Experiabox te klooien maar gewoon een wireless router te kopen ben je in een keer klaar. Dat is ook mijn advies geweest eerder in de thread. Nou beweer ik niet dat iemand mijn advies over moet nemen, maar persoonlijk mis ik de logica achter het hele Experiabox verhaal compleet dus vandaar wat herhaaldelijke posts.
Tot slot hoop ik niet dat je me als moraalridder ziet want dat ben ik geenszins. Ik heb slechts een andere opvatting dan een deel van de posters in deze thread. Een ander deel lijkt mijn redenatie juist te volgen (of ik die van hen, hoe je het wilt). De conclusie is volgens mij namelijk dat jouw en mijn insteek in het gebruik van dergelijke fora geheel hetzelfde is. |
 |
|
|
Swietie Sranang
Starting Member
4 Posts |
Posted - 13 July 2007 : 16:35:14
|
Ik volg je redenatie en om exact dezelfde redenen zit ik op dit forum. Ik heb hier mensen aan oplossingen geholpen en heb zelf oplossingen gevonden op dit forum. Ik ben zeker geen persoon die met het wijzende vingertje afkeurend staat te zwaaien. . . . . .
@MNZ, alleen al vanwege het aantal posts van jou heb ik je hoog zitten. Dat je heel wat mensen uit de problemen geholpen heb wil ik best geloven. Ik denk zelfs dat we ongeveer dezelfde attitude op dit gebied hebben, alleen zie ik dit op zich ook al als een uitdaging om verder te gaan dan de grenzen die door de leverancier zijn vastgesteld. Vooral ook omdat de grenzen bewust strakker zijn aangehaald dan technisch mogelijk is. Dat de EB eigendom van de KPN is geldt in mijn optiek alleen voor diegenen die dat ook zo willen zien. Ik heb er voor betaald en zie dat dus als iets waar ik mee kan doen wat ik wil. De software die je op je computer hebt draaiien is in mijn optiek ook van jou. Het is de software maker die er anders over denkt, want voor hun heb jij alleen maar een gebruikslicentie gekocht. Als ik mijn aangeschafte software aan een ander doorverkoop, dan is dat niet geheel volgens de regels van de fabrikant (want dat mag niet). Mijn GSM telefoon is ook van de KPN, want ik heb het "gratis" met mijn abonnement gekregen, vandaar ook die simlock er op. Dat is toch lachen als ik het na 2 jaar aan iemand anders doorverkoop? En als de KPN de telefoon of EB terug wil hebben kunnen ze het in de originele staat terugkrijgen als ik mijn geld ook terug krijg. Trouwens, de KPN wil die dingen helemaal niet terug zien, want die EB heeft hun alleen maar problemen i.p.v. oplossingen gebracht.
Overigens wil ik best geloven dat er alternatieven op de markt te krijgen zijn die alles al in zich hebben, maar dat is niet het probleem. Dat is trouwens ook alleen een oplossing voor diegenen die voor het alternatief kunnen/willen betalen.
Laten we deze discussie hierbij stoppen, want dit gaat niet over het oplossen van de vraag in deze topic. |
 |
|
|
MNZ
Senior Member

428 Posts |
Posted - 13 July 2007 : 16:52:38
|
Oh maar ik ben het helemaal met je eens hoor wat betreft het zien als koop van producten. Alleen heb je voor een Experiabox niet betaald, die krijg je bij het afsluiten van een abonnement in bruikleen. Dit wordt ook expliciet gecomunniceerd. Een mobiele telefoon krijg je bij het afsluiten een abonnement. Echter, niet in bruikleen. Je koopt een mobiele telefoon, alleen KPN geeft je korting, waardoor in sommige gevallen het toestel gratis is. Het toestel is wel echt van jou in tegenstelling tot de Experiabox. Dat die problemen veroorzaakt heeft is niet door KPN voorzien maar ik durf te beweren dat aan het eind van een contract dat ding echt terug moet.
Het doorverkopen van een mobieltje is slim en volledig in orde. Het klooien met een EB is minder jofel aangezien het eigenlijk niet van jou is. Maar, je hebt inmiddels dubbel en dwars bewezen daar je eigen visie op te hebben en dat is zeer zeker volledig je goede recht en zelfs wel bewonderenswaardig.
|
 |
|
|
straydog
Starting Member
1 Posts |
Posted - 05 October 2007 : 22:38:17
|
Laat mij ook nog een duit in het zakje doen over de EB. Ik ben pas overgestapt van KPN naar UPC omdat dat simpelweg veel goedkoper was en bovendien een snellere ADSL aansluiting bood. In een nette brief werd bevestigd dat mijn contract was afgelopen maar er werd met geen woord gerept over terugzenden van de EB! Ik heb een wireless router, echter zonder USB poort, die ik voor internet gebruik. De EB draait nu als file server zodat ik overal in huis wireless mijn externe USB schijf kan benaderen. Voor mij heeft de EB dus wel degelijk nut en als KPN erom vraagt kunnen ze hem terugkrijgen maar anders........................ |
 |
|
 |
Page |
 |
|
Topic  |
|